Een impactvol seizoen. Zo kijken we als club terug op hetgeen buiten het veld, op sociaal-maatschappelijk gebied, is gerealiseerd. Het was een jaar van groei op vele fronten, in het tweede seizoen van de vernieuwde #ADOgroen-strategie, die nauw aansluit bij onze bredere koers: Eén Club, Club op Eén. Een seizoen waarin de club zich verder verankerde in de verschillende wijken van de stad. Een jaar van records, uitblinkers en impactmakers, waarin ieder individu gelijke kansen kreeg.
Zomerperiode bracht Den Haag in beweging
Het seizoen ging van start met een publicatie over het 'maatschappelijke goud' dat ADO Den Haag in handen heeft: de erkende en impactvolle sportinterventie 'Leven als een ADO-prof!'. Dit project richt zich op jongeren die vaak ver afstaan van de maatschappij, en stimuleert sport, bewustwording en een gezonde leefstijl. In 2024-2025 deden maar liefst 23 groepen mee, goed voor ruim 460 deelnemers aan het 12-delige traject.
Voor wie het voetballen niet kan laten, biedt ADO Den Haag al jaren wandelvoetbal aan voor 55-plussers. Met nieuwe groepen in Scheveningen en de Schilderswijk én een tweede team in Laakkwartier blijft de club bouwen aan haar OldStars-netwerk. De aftrap van het seizoen vond plaats tijdens 'De Dag van de Haagse Voetbalhistorie' op SV Duindorp, waar ook oud-ADO-professionals acte de présence gaven.

Prachtige initiatieven
Een maand vol mijlpalen. De nieuwe selectie van de G-Storks tekende hun eerste profcontracten onder toeziend oog van aanvoerder Alex Schalk. Spelers als Kursad Surmneli en Lee Bonis reikten diploma’s uit binnen het project De Held. Ook vond het jaarlijkse G-voetbaltoernooi plaats op het Sportpark Prinses Irene in Rijswijk. De maand werd afgesloten met de ondertekening van een vernieuwd convenant tussen ADO Den Haag en Stichting ADO Den Haag in de Maatschappij, waarmee maatschappelijke impact nog steviger verankerd werd in het beleid.
Ook zet ADO Den Haag zich samen met Jeugdformaat nadrukkelijk in voor pleegzorg voor hen voor wie een écht thuis ontbreekt. Hugo Wentges trapte een speciale campagne af in het Bingoal Stadion. De ADO Den Haag Vrouwen inspireerden jongeren met GGZ-problematiek tijdens een sessie met Parnassia.
Afsluisting van het jaar
Het jaar sloten we af met een hartverwarmende inzamelactie voor SintvoorIeder1, waarbij de spelers van ADO Den Haag samen met supporter Alberto cadeaus verzamelden voor gezinnen die dat nodig hebben. De feestmaand kreeg extra glans dankzij onze supporters en partners. Tijdens een veiling in de Skylounge 3.15 werd maar liefst €17.100 opgehaald voor #ADOgroen en het initiatief 'Met Senioren naar ADO'. De maand eindigde met een recordeditie van de ADO-kerstlunch in samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds: 110 ouderen genoten van warme herinneringen en gezelligheid. Tot slot werden onze jongste fans ook voorzien van de nodige entertainment tijdens het ADO-Kids Kerstfeest.

#ADOgroen groeit - commercieel en als organisatie
Een nieuwe speler in de stad? Niet op het veld, maar wel in de partnerclub. ICT-bedrijf Legian sloot een driejarige samenwerking met de club om de belevingscomponent te versterken. En zij waren niet de enigen. De #ADOgroen-Partnerclub groeide van 12 naar 28 partners, met nieuwe namen als Unicomm, Uw!Merkwaardig, Greenport West-Holland en Duurzaam Den Haag. Ondertussen bezochten bedrijven als Van Heugten Tours en Mobiwerk de club om zich te laten inspireren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Intern groeide de beweging eveneens. Dankzij een verdrievoudiging van het MVO-budget, toegekende subsidies en een wachtlijst aan projectaanvragen, was uitbreiding van het team onvermijdelijk. Vijf nieuwe krachten werden verwelkomd om samen Den Haag in beweging te blijven brengen.

Voorjaar 2025
Hardlopers zijn doodlopers? Niet in Den Haag! Tijdens de City Pier City-loop verschenen mascottes Storky en Stricky aan de start van de kinderlopen, een unieke primeur. Tegelijkertijd lanceerde de club de campagne 'ADO Den Haag: 120 jaar in de samenleving': een ode aan de eeuwige verbondenheid tussen club en stad, in beeld gebracht met een krachtige video.
De ADO Den Haag VO Voetbal League vierde daarbij haar tienjarig jubileum. Deze zaalvoetbalcompetitie voor scholieren uit krachtwijken staat bekend om haar focus op veiligheid, gedrag en respect. Meer dan 250 jongeren van 12 scholen streden om de prijzen, en uitblinkers werden uitgenodigd voor een exclusief All Star-event op de jeugdopleiding.
Ook binnen de muren van forensische instellingen, gesloten jeugdzorg en de PI Alphen aan den Rijn werd ADO Den Haag actief. Oud-speler en trainer Virgilio Teixeira leidde deze bijzondere sessies.

Projectseizoen gestart
Project 'De Held', dat racisme en discriminatie bespreekbaar maakt op basisscholen, kende dit seizoen zijn sloteditie. Maar liefst 384 kinderen behaalden hun diploma. De Footcamp voor supporters breidde zich uit, onder meer met een speciale editie voor stewards. Ook de Vereniging Challenge kende zijn finale: SV Die Haghe won een geheel verzorgd ADO Festival voor hun vereniging.

Het resultaat?
Een bijna verdubbelde maatschappelijke impactwaarde tot €7,2 miljoen, gemeten via The Social Handprint. Maar cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal. Onze filosofie blijft: iedereen verdient gelijke kansen, ongeacht geslacht, achtergrond, verleden of geaardheid. Daarom blijven wij Den Haag in beweging brengen, op zowel sportief, sociaal als maatschappelijk vlak.
