De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) organiseerde op donderdag 24 januari de eerste persconferentie aangaande de Rabobank Hockey World Cup 2014. Het toernooi vindt plaats van 31 mei tot en met 15 juni 2014 in het Kyocera Stadion van ADO Den Haag. Tijdens het WK is Den Haag de hockeyhoofdstad van de wereld en hiermee het hart van alle activiteiten. Een wereldwijd sportevenement waarbij aandacht is voor internationale ontwikkelingen en culturele verbinding door sport, muziek en eten.

Let’s celebrate hockey! In juni 2014 komen de beste hockeyers en hockeysters van de wereld naar Nederland voor het wereldkampioenschap hockey. 14 dagen lang spelen er 24 teams (dames en heren) van vijf continenten, uit ongeveer 15 verschillende landen, waarbij het Nederlands Elftal iedere dag op prime time speelt. Tijdens de Rabobank Hockey World Cup zijn er 76 wedstrijden op het hoogste niveau en ook buiten het veld worden er volop activiteiten georganiseerd. Een promodorp genaamd Hockey Park, muziekoptredens, culinaire verrassingen en een verscheidenheid aan Side Events maken het feest compleet. Belangrijke pijlers voor dit toernooi zijn: de verbinding met maatschappelijke en culturele doelen, internationale kennisoverdracht en ontwikkeling van de hockeysport. Een onderdeel van de persconferentie was de onthulling van de toernooi-identiteit. Er is gekozen voor een huisstijl die herkenbaar, uitnodigend en flexibel is, meer uitstraalt dan alleen hockey en past bij een fantastisch internationaal hockeyfeest: Let’s celebrate hockey! Samenwerking FIH en KNHB organiseren het toernooi in samenwerking met de gemeente Den Haag, ministerie VWS, ADO Den Haag, partners, sponsors en suppliers van de KNHB. Titelsponsor Rabobank speelt een belangrijke rol bij dit evenement. De financiële dienstverlener is al ruim 15 jaar een trouwe partner van de KNHB. Met haar steun heeft de hockeybond het WK naar Nederland kunnen halen. “Wij zijn ervan overtuigd dat de Rabobank Hockey World Cup 2014 een groot succes gaat worden, zoals dat ook het geval was in 1998 met het dubbel WK in het Galgenwaard stadion in Utrecht. We zijn blij met de keuze van het Kyocera Stadion want het is een modern stadion, goed gelegen voor alle activiteiten en het biedt plaats aan festiviteiten voor 20.000 mensen per dag. We steunen graag dit evenement waar heel hockeyend Nederland van zal genieten”, aldus Sipko Schat, lid van de Raad van Bestuur van Rabobank Nederland. Een andere belangrijke samenwerking is die met de mediapartners. Samen met NOS, Sanoma en Infostrada Sports Group wordt een multimediaplatform gerealiseerd, waarbij interactie met hockeyfans over de hele wereld centraal staat. De verwachting is dat via televisie en internet ruim 100 miljoen kijkers in 120 landen worden bereikt. Een belangrijk onderdeel van dit multimediaplatform is het Second Screen, de Hockey Tracker. Middels deze applicatie is het mogelijk om live uitgebreide statistieken van de wedstrijd te volgen. Tevens is het mogelijk om vanuit verschillende camerastandpunten spelmomenten terug te kijken. Dit is uniek en wordt speciaal voor de Rabobank Hockey World Cup ontwikkeld. Leandro Negre, FIH President: “De FIH is enthousiast over de Rabobank Hockey World Cup 2014 in Den Haag. Ieder toernooi in Nederland is goed georganiseerd en een onvergetelijke ervaring voor iedere sportliefhebber. Opnieuw is de KNHB vooruitstrevend, met de nadruk op het online mediaplatform. Het mediaplatform biedt fans een nieuwe en interactieve ervaring gedurende het wereldkampioenschap.” Hockey Park Het Hockey Park beschikt over vele faciliteiten en is uiteraard met zowel de auto als het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar. Naast het Kyocera Stadion dat plaats biedt aan 15.000 toeschouwers, wordt het GreenFields Stadion gebouwd met een capaciteit van 5.000 zitplaatsen. Zowel in als buiten de stadions is een ruim aanbod aan horeca en divers entertainment. GreenFields kunstgrasveld De keuze voor het WK-veld wordt vastgesteld in overleg met de betrokken partijen, waarbij de verschillende belangen in acht worden genomen. In samenwerking met Koninklijke Ten Cate nv, partner van de KNHB, is onderzoek gedaan naar het kunstgrassysteem dat aan ieders wensen voldoet. Een proefveld van GreenFields, dochteronderneming van Koninklijke Ten Cate nv, is recent geïnstalleerd bij H.C. Klein Zwitserland. De aanleg en bespeelbaarheid zijn nauwkeurig gevolgd en hebben inmiddels geleid tot een evaluatie en enkele aanpassingen met als doel het ideale WK-veld te realiseren. Den Haag Gemeente Den Haag is gastheer van de Rabobank Hockey World Cup 2014. Den Haag heeft een internationale, politieke en culturele uitstraling en is naast een grote hockeystad ook logistiek interessant. In samenwerking met gemeente Den Haag worden ter gelegenheid van het WK, ook in de stad volop activiteiten georganiseerd. De Haagse sportwethouder Karsten Klein is enthousiast over de komst van het WK naar Den Haag. “Den Haag is vereerd gastheer te zijn van het WK Hockey in 2014. Het zal niet alleen een prachtig evenement worden voor alle topsporters die aan het toernooi deelnemen, maar alle Hagenaars zullen profiteren van het WK. Er komen door de hele stad straattoernooitjes en hockeyclinics. Den Haag zal net als Londen eerder deed, tijdens de Olympische Spelen vrijwilligers inzetten om alle bezoekers een warm welkom te heten.” Meer informatie over het toernooi, de kaartverkoop en de organisatie vindt u op www.rabobankhockeyworldcup2014.com. .