Nu de zomer definitief voorbij is, wil ik van de gelegenheid gebruik maken om terug te blikken op afgelopen periode. “Wat doen jullie eigenlijk in de zomer? Er zijn dan toch geen wedstrijden?” Die vraag krijg ik regelmatig. Inderdaad, er zijn geen competitiewedstrijden, maar de zomerperiode is juist de drukste tijd op ons kantoor. In mijn blog neem ik je graag mee in wat er de afgelopen maanden allemaal achter de schermen is gebeurd bij onze club.
Voorbereiding play-offs
De zomer begint gevoelsmatig nadat de laatste competitiewedstrijd is gespeeld. Bij de jeugd en de vrouwen is dat goed te plannen, maar bij de mannen eindigt het seizoen al jaren abrupt. We waren volop bezig met de voorbereiding op alle mogelijke scenario’s in de play-offs. Die voorbereiding hangt af van de tegenstander of je uit of thuis speelt en op welke dag. Omdat je dit pas na de laatste competitiewedstrijd definitief weet, moet je op alle scenario’s voorbereid zijn. Neem afgelopen seizoen als voorbeeld: we hielden rekening met het scenario van een hoog-risicowedstrijd wanneer de return thuis zou zijn en een laag risico wanneer de eerste wedstrijd van de return thuis gespeeld zou worden. Dat heeft gevolgen voor de kaartverkoop en voor de vraag of er wel of geen alcohol geschonken mag worden. Omdat de wedstrijden na enkele dagen alweer gespeeld dienen te worden, moet je op alle scenario’s voorbereid zijn en direct na de laatste wedstrijd alles in gang zetten. Daarom ging de kaartverkoop voor de eerste play-offwedstrijd dit jaar bijvoorbeeld pas om 23.00 uur ’s avonds open. Geen ideaal moment - zeker niet als de techniek je in de steek laat en de leverancier logischerwijs ’s nachts en in het weekend moeilijker te bereiken is – maar wachten tot maandagochtend was helaas geen optie.
Naast de voorbereiding op alle scenario’s werken we ook al maanden aan mogelijke festiviteiten. Promoveren we direct of via de play-offs? En zo ja, bij welke wedstrijd, uit of thuis en hoe vier je dat met je achterban? Wanneer organiseer je een huldiging? Wat mag wel en wat niet vanwege andere activiteiten in de stad? Dit jaar viel deze periode samen met de NAVO-top, waardoor de inzet van hulpdiensten beperkt was. Kortom: een hectische tijd waarin veel georganiseerd moest worden. Je stelt beslissingen zo lang mogelijk uit omdat ze geld kosten voor de club, maar uiteindelijk moet je toch knopen doorhakken.
Abrupt seizoenseinde
En dan ineens is het seizoen voorbij. ’s Ochtends werk je nog volop aan de organisatie van een mogelijke huldiging en ’s avonds is alles van tafel. Alle vergaderingen rond dit onderwerp worden geannuleerd en omgezet in acties om zaken af te ronden. Dat is pijnlijk: voor de spelers en staf die er alles aan gedaan hebben op het veld, voor de supporters die hun club dolgraag zien promoveren, maar ook voor de medewerkers, vrijwilligers, partners en iedereen die mee heeft gewerkt om de doelstellingen te behalen.
Het seizoen eindigt abrupt en iedereen heeft een moment nodig om bij te komen. Spelers en staf krijgen een paar dagen vrij en komen daarna samen bij de afsluitende lunch. De kantoororganisatie krijgt eveneens een dag vrij om bij te komen en gaat vervolgens op dinsdagochtend weer samen aan de slag: terugblikken, praten, de klap verwerken en daarna de rug rechten en vooruitkijken.
De spelers gaan na de afsluiting vrijwel direct op vakantie; zes weken later begint voor hen de voorbereiding opnieuw en het lichaam heeft die rust nodig. Bij de kantoororganisatie ligt dat anders. Medewerkers zonder kinderen gaan vaak in juni met vakantie, medewerkers met schoolgaande kinderen wachten tot de schoolvakanties van start gaan. Dit jaar viel de zomervakantie in het midden van het land laat, waardoor het lastig was om iedereen tijdig terug te hebben voor de eerste competitiewedstrijd. Daardoor werkten we wekenlang met halve bezetting, terwijl er meer dan genoeg te doen was.
Voorbereiding
We hadden in de voorbereiding een paar mooie affiches, die ook nog eens open waren gesteld voor publiek. Helaas konden we het hoofdgebouw niet volledig openen, enerzijds vanwege de bezetting tijdens de vakantie, anderzijds vanwege de kosten. Iedereen was welkom op de tribunes, maar dit viel bij onze trouwe skyboxhouders niet goed. Een punt dat we de volgende keer anders moeten aanpakken.
Ook de traditionele Familiedag is dit jaar, in overleg met SVHB, verplaatst naar het laatste weekend van augustus, zodat de meeste supporters terug zouden zijn van vakantie en dus hierbij aanwezig konden zijn.
Technische uitdagingen en nieuwe aanstellingen
De zomer is altijd een hectische periode op technisch vlak en dit jaar was het onnodig onrustig. Na het vertrek van de vorige hoofdtrainer was ons streven om zo snel mogelijk een nieuwe hoofdtrainer aan te stellen. In ieder geval voor de start van de voorbereiding van het nieuwe seizoen. Dat duurde te lang, waardoor de onrust toe nam. Op 11 juli moesten we bovendien bekendmaken dat de technisch directeur opstapte. We hebben geprobeerd tot consensus te komen, maar dat is helaas niet gelukt en dan moet je conclusies trekken.
Zo zaten we tijdelijk zonder technisch directeur. Wetende dat dit proces moeizaam zou verlopen, startten we op de achtergrond toch gesprekken, want de club moet door. Uiteindelijk stelden we in veertien dagen een hoofdtrainer, assistent-trainer, twee spelers én een nieuwe technisch directeur ad interim aan. Niet iedereen beseft hoeveel uren in deze gesprekken en contracten zitten, maar er is door heel veel collega’s dag en nacht gewerkt.
Onze hoofdtrainer, Robin Peter, konden we pas op maandagavond om 23.00 uur presenteren, omdat een minuut eerder de handtekeningen waren gezet. Vaak lekt het nieuws in het betaald voetbal al eerder uit, maar de club kan pas officieel communiceren als het contract daadwerkelijk getekend is. Omdat we hem de volgende ochtend om 8.00 uur al wilden voorstellen aan de staf, moesten we dus diezelfde avond nog naar buiten treden. We zijn heel blij met zijn komst en hebben hem door middel van video-content zo goed mogelijk proberen te presenteren aan onze achterban. We waren dan ook blij om te horen en lezen dat de video’s zo goed werden ontvangen. Ook met de aanstelling van interim-technisch directeur Mark Wotte zijn we erg tevreden. Als Hagenaar met een indrukwekkend internationaal CV en een verleden bij de club is hij de juiste man op de juiste plaats. We zijn hem nog altijd dankbaar dat hij zo snel beschikbaar was.
#ADOGroen & WerkTalent
We begonnen de competitie met een fantastische openingswedstrijd tegen Willem II. Vlak voor deze start lanceerden we ook het nieuwe thuistenue. Normaal doen we dat bij de laatste wedstrijd van het seizoen ervoor, maar door leveringsproblemen bij Errea lukte dat niet. Vervelend, maar het gaf ons wel de kans om het prachtige uittenue met de kaart van Den Haag in de voorbereiding goed te presenteren.
Kort voor de competitie presenteerden we bovendien onze nieuwe hoofdsponsor: #ADOGroen – Brengt Den Haag in beweging. Een spannende, maar overtuigde stap. Voor de club, de stad en vooral de gemeenschap. ADO Den Haag staat bekend om haar maatschappelijke betrokkenheid; dat familiegevoel ervaar je ook op de tribunes. Als eerste club van Nederland startten we een maatschappelijk project, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste stichtingen, volledig gefinancierd door subsidies en sponsors. Het shirt met #ADOGroen is een groeimodel waarin partners kunnen instappen en meegroeien. Voor het eerst in jaren tonen multinationals uit de regio weer interesse om zich lokaal aan ADO Den Haag te verbinden. Een prachtige ontwikkeling die club en stad verder versterkt.
#ADOGroen was niet de enige commerciële voorbereiding dit seizoen. Alle contracten moesten worden verlengd, nieuwe partners getekend en gepresenteerd, uitingen en rechten aangepast en skyboxen verbouwd. We zijn bijna volledig uitverkocht, op één box na die last minute afviel.
Iedereen heeft deze zomer gezien dat de letters van het stadion verwijderd zijn. Alle uitingen van onze nieuwe naamgever WerkTalent zijn aangepast en is LED-boarding voor in de plaats gekomen. Hiermee kunnen we niet alleen de naamgever zichtbaar maken, maar ook wedstrijden aankondigen etc. Wederom een mooie en duurzame ontwikkeling die feilloos aansluit bij onze club.
Nieuwe trainingslocatie
Naast technische en commerciële voorbereidingen is de zomer ook de tijd om begrotingen af te stemmen en het vorige seizoen af te sluiten. Horeca, Ticketing, Veiligheid en #ADOGroen zijn volop bezig geweest met afronden en voorbereiden. Een groot dossier was daarnaast de trainingslocatie. Nog een seizoen op Sportpark Prinses Irene behoorde helaas niet tot de opties, al zijn we de gemeente Rijswijk dankbaar voor hun steun. Met stoom en kokend water moesten verhuisplannen worden opgezet. Onze vrouwen zijn inmiddels verhuisd naar het stadion als trainingsaccommodatie en pakken daar de fiets naar de velden van Wilhelmus, waarmee de samenwerking uitstekend verloopt. De mannen verhuizen in oktober naar het Zuiderpark. Samen met de gemeente Den Haag zijn er prachtige velden gerealiseerd. Het vaste gebouw is nog in afwachting van de vergunning, dus starten we volgende maand in tijdelijke units. Daarmee kunnen we in ieder geval aan de slag, terwijl we wachten op de bouwvergunning.
Vooruitblik en dankwoord
Tot slot: we kunnen er niet omheen en gelukkig maar, want we zijn geweldig aan het seizoen begonnen. We zijn nog altijd ongeslagen en dat is misschien wel het mooiste antwoord dat we konden geven na een onrustige zomer. Daarom wil ik alle supporters bedanken die de rust hebben bewaard en hun vertrouwen in de club en organisatie hebben behouden. Juist in onrustige tijden is het verleidelijk voor de media om de hectiek uit te vergroten, vaak met verhalen die niet kloppen.
Met elkaar achter de club, op de tribunes en daarbuiten, laten we zien waar Onze Trots voor staat. Tot ziens in het WerkTalent Stadion!
Natascha van Grinsven-Admiraal