De Nederlandse Eredivisie ondersteunt komend weekend de internationale ‘Match Day Against Hunger’. Meer dan 300 clubs in 20 competities in 16 landen brengen komende speelronde de strijd tegen honger in de Sahel onder de aandacht. Naast de Eredivisie hebben onder anderen ook de Bundesliga, Premier League, Serie A en Primera Division hun medewerking toegezegd. De ‘Match Day Against Hunger’ is het hoogtepunt van de campagne ‘Professional Football Against Hunger’, een samenwerking tussen de Association of European Football Leagues (EPFL), de Europese Commissie en de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).
Dit jaar staat de campagne in het teken van de heikele situatie in de Sahel, waar meer dan 11 miljoen mensen kampen met acute honger, te wijten aan droogte, slechte oogsten en stijgende voedselprijzen. De Eredivisie brengt de campagne gedurende het hele weekend onder de aandacht met een TV spot op Eredivisie Live, online banners op het Eredivisie netwerk waartoe ook de 18 clubsites van de Eredivisie clubs toe behoren en virtuele banners voorafgaand aan alle 9 Eredivisie wedstrijden die komend weekend op het programma staan.
Frank Rutten, directeur Eredivisie CV: “Het aantal mensen in de wereld dat met acute honger kampt is nog altijd enorm hoog. Het Europese professionele voetbal kan samen een invloedrijke rol vervullen om dit onderwerp onder de aandacht te houden. Want ondanks de omvang van het probleem dreigt het soms in de vergetelheid te raken. De Eredivisie ondersteunt daarom deze actie in samenwerking met onze collega’s in het buitenland, om de universele kracht van het voetbal voor deze belangrijke zaak in te zetten.”
De ‘Match Day Against Hunger’ loopt 30, 31 maart en 1 april. Voor meer informatie: Endinghunger.org
Eredivisie
Sinds 1956 zijn de sterkste clubs van Nederland verenigd in één competitie: de Eredivisie. Al ruim een halve eeuw staat de Eredivisie voor topvoetbal in Nederland. Deze bakermat van het nationale voetbal heeft wereldwijd een reputatie opgebouwd van spannend, vernieuwend en creatief voetbal. Gevoed door de sterke Nederlandse voetbalcultuur staat de Eredivisie bovendien tot ver over de landsgrenzen bekend als ideale broedplaats voor voetbaltalent. Direct of indirect is de Eredivisie dan ook hofleverancier van de vaderlandse voetbaltrots Oranje. Door talenten de kans te geven zich te ontwikkelen in een aantrekkelijke en spannende competitie wordt zodoende een stevig fundament gelegd onder het Nederlands Elftal, dat al jaren tot de wereldtop behoort. De achttien Eredivisie Clubs hebben zich verenigd in de overkoepelende organisatie Eredivisie CV. Oorspronkelijk, sinds 1997, was dit een Naamloze Vennootschap. Eind 2004 hebben de clubs ervoor gekozen de rechtsvorm om te zetten in een Commanditaire Vennootschap: Eredivisie CV (ECV). Het doel van de vennootschap is onder andere het optimaliseren van de commerciële exploitatie van de mediarechten en sponsorrechten ten behoeve van én namens de achttien Eredivisieclubs. De Eredivisie CV tracht namens de clubs zoveel mogelijk Nederlanders te verbinden met de Eredivisie, de hoogste voetbalcompetitie van Nederland. Door gebruik te maken van een gezonde exploitatie wordt getracht op sportief vlak een hoogwaardige en aantrekkelijke competitie te hebben én houden in Nederland, om zo maximale aansluiting te behouden met buitenlandse competities.
Terug naar overzicht
Lees ook
Overig
Overig