Project van het seizoen: EuroFIT/ADO-fit

EuroFIT is een leefstijlprogramma dat, in samenwerking met het VU medisch centrum, werd aangeboden bij ADO Den Haag. Het programma richtte zich op een gezonde leefstijl, waarbij meer bewegen, minder stilzitten en gezonder eten centraal staan. In Nederland werd het EuroFIT programma ook bij Vitesse, FC Groningen en PSV aangeboden. Het leefstijlprogramma werd tevens gestart in Engeland, Portugal en Noorwegen. Hier deden clubs als Arsenal, Manchester City, FC Porto, Benfica en Rosenborg Ballklub mee aan het onderzoek.

Tijdens de kick-off van het wetenschappelijke programma startten 31 mannelijke ADO Den Haag-supporters op 3 november aan EuroFIT in het Kyocera Stadion. Drie coaches, waaronder de ADO Den Haag speelsters Michelle Vrieling en Jennifer Vreugdenhil, werkten in een periode van twaalf weken aan het verbeteren van de leefstijl van de mannen, door middel van beweeg- en informatiesessies. Een sessie duurde 1,5 uur en richtte zich op supporters met overgewicht (BMI>27 kg/m2) in de leeftijd 30-65 jaar. IIIn februari 2016 reikte Robert Zwinkels het EuroFIT certificaat uit aan de trotse deelnemers.

In het kader van de maatschappelijke speelronde in de Eredivisie in april 2016, waarin aandacht werd gevraagd voor een gezonde leefstijl, speelden de deelnemers van het EuroFIT project van ADO Den Haag en Vitesse tegen elkaar op Papendal voorafgaand de wedstrijd van de profs. Later speelden de EuroFIT deelnemers ook nog wedstrijden tegen de EuroFIT mannen van PSV en Heerenveen.

In de evaluatieperiode waren de deelnemers gemiddeld 5,35 kg afgevallen. Van de respondenten sportte 60% ook nog naast het EuroFIT project. Daarnaast gaf 90% aan dat zij dankzij EuroFIT meer zijn gaan sporten en dat zij zich fysiek fitter voelden, zo zegt 100% dat zij op hun eten zijn gaan letten en spoorde 70% andere ook aan op een gezondere levensstijl.
De verbinding met ADO Den Haag vonden de respondenten zeer belangrijk. Zo gaf 50% aan dat deze verbinding de reden was dat zij mee deden aan EuroFIT, de andere 50% gaf aan dat het zeker een meerwaarde had. 90% was er trots op dat zij verbonden waren met ADO Den Haag.

Vanuit EuroFIT en vanwege de goede onderzoeksresultaten is voor supporters het leefstijlprogramma ADO-fit ontstaan. Voor bedrijven/organisaties is het vitaliteitsprogramma ADO-vitaal opgezet. Om binding te houden met de deelnemers en een alternatief te bieden om in beweging te blijven, kunnen supporters meedoen aan de ADO Den Haag Footcamp. Dit is een laagdrempelige training met een combinatie van bootcamp oefeningen en voetbal.

Een-tweetje met de samenleving

collage een tweetje 2015 16 web

ADO-spelers 2015-16

collage 15 16 web