Nieuws

De afgelopen drie maandagen (14, 21 en 29 maart) streek ADO Den Haag neer op HVV Laakkwartier voor het pilottraject van het nieuwe project ‘Leven als een ADO-Prof!’. De huidige O14-1 heeft de primeur om als eerste verenigingsteam deel te nemen aan dit nieuwe project. De drie trainingen stonden in het teken van ‘Doelen stellen’. Afgelopen maandag ontvingen alle deelnemers uit handen van de trainers een certificaat, omdat zij het traject goed hebben afgerond.

De jongens en meiden van Laakkwartier O14 wisten al enkele weken dat er trainers van ADO Den Haag drie maandagen voor de groep zouden staan. Mede hierdoor verscheen de voltallige 18-koppige selectie op de eerste training die onder leiding stond van Ronald Samson (assistent-trainer ADO Den Haag O18) en Kees Brouwers.

Eerste training

De eerste training stond in het teken van ‘Wat zijn doelen?’. Tijdens verschillende oefeningen moesten de deelnemers een doel stellen voor zichzelf of hun team. Dit kwam gelijk terug in de eerste oefening. Binnen de vastgestelde 1 minuut en 20 seconden moesten alle spelers één rondje om het veld hebben gelopen. Toen het team dit doel ruimschoots behaalde, werd het doel naar boven bijgesteld. Ook tijdens de hierop volgende warming-up, afwerkoefening en partijvorm werden de deelnemers continu bewust gemaakt van het belang van doelen stellen. “Het aantal goede aannames of inspelen op het juiste been van jouw medespeler zijn al doelen.”, aldus hoofdtrainer Ronald.
Aan het eind van de training kregen de spelers en speelsters een opdracht mee. Zij moesten drie doelen opstellen: één doel voor zichzelf, één doel voor het team en één doel buiten voetbal. Het ingeleverde formulier werd tijdens de laatste training besproken in een individueel gesprek.

Er is meer dan voetbal

Ook voor tweede training kwamen de deelnemers ruim op tijd. “Voor sommige spelers kan het op tijd komen al een mooi doel zijn voor het seizoen.”, sprak Kees de deelnemers toe. “Eén minuut en vijf seconden.”, riep speler Younes, nog voordat hij zijn voetbalschoenen had aangetrokken. Er was dus wel degelijk wat blijven hangen bij het team. Ook kwamen alle spelers de opdrachtenformulieren netjes bij de trainer inleveren.
Tijdens de tweede training stond een dribbelspel centraal waarin deelnemers een genoemd doel door de trainer moesten categoriseren door een oefening te doen met bal. Deelnemers hadden de keuze uit school, werk, sociaal-leven of hobby’s met als doel om de jongeren te laten realiseren dat er meer is dan voetbal, én dat bepaalde doelen met elkaar in verbinding staan. “Je kan niet goed functioneren op het veld wanneer jouw prestaties op school heel slecht zijn.”, aldus de trainers.

Doelen stellen voor je toekomst

Op maandag 29 maart werd het traject afgesloten. Hoofdtrainer Ronald werkte op het veld een intensieve training af, terwijl de kinderen één voor één werden geroepen voor een individueel gesprek met Kees op basis van hun ingeleverde opdrachtformulieren. Het was duidelijk waarneembaar dat de jongeren iets hadden opgestoken van de trainingen. Er stonden vele prachtige doelstellingen geformuleerd. Vele gingen over voetbal, maar ook een schoolcarrière was voor veel deelnemers wel een belangrijk onderdeel voor hun toekomst.
Tevens kwamen veel spelers erachter dat je niet alleen profvoetballer kan worden door keihard te trainen. Een gezonde leefstijl, de nodige (maatschappelijke) afleiding, het focussen op school en andere doelen in het leven, dragen òòk bij aan jouw ontwikkeling als mogelijke profvoetballer!
Uiteindelijk sloot elke deelnemer het driedelige traject ruim voldoende af en ontvingen zij uit handen van de trainers een ADO Den Haag certificaat!

29 03 2021 levenalseenado prof laakkwartier3 101

Met ‘Leven als een ADO-Prof!’ wil ADO Den Haag en ADO Den Haag in de Maatschappij kinderen en jongeren uit de regio de kans geven om de unieke beleving als profvoetballer in een optimale omgeving te ervaren, om hun talenten te ontdekken en competenties te ontwikkelen. Tijdens de pilotedities worden de methodes getest om vanaf september 2021 de trajecten uit te zetten op scholen, verenigingen en in de wijk.