Woensdag 5 november vond een netwerkbijeenkomst plaats in de unit van En Un Momento d'ADO. De bijeenkomst stond in het teken van twee maatschappelijke projecten: Playing for Success en De Held.
Playing for Success
Nicole Pont, centrummanager van Playing for Success Den Haag en leerkracht, vertelt enthousiast over het succesvolle project dat plaatsvindt in het perscentrum van ADO Den Haag. Playing for Success levert een structurele bijdrage aan het opheffen van leerachterstanden bij onderpresterende kinderen. Deelnemers verbeteren vaardigheden op het gebied van taal en rekenen, ze vergroten hun zelfvertrouwen én hun zelfbeeld wordt positiever. De combinatie van onderwijs-sport is hierbij de sleutel tot succes.
Playing for Success brengt de leerlingen op een uitdagende en inspirerende plek buiten school waar ze zoveel mogelijk positieve leerervaringen opdoen: 'Het Kyocera Stadion' (ADO Den Haag)'. Hier werken ze samen met andere leerlingen aan opdrachten die aansluiten bij hun interesses. Ze hebben er wow-ervaringen, bijvoorbeeld wanneer ze in contact komen met hun favoriete (voetbal)spelers!
Op YouTube is een filmpje te vinden met uitleg over Playing for Success.
Playing for Success vierde deze dag ook haar 5-jarig bestaan met een Open Dag en programma voor genodigden en kinderen die eerder hebben meegedaan aan Playing for Success.
De Held
De ruim 20 aanwezigen kregen daarna een rapportage van Danielle Moonen over een onderzoek naar de effecten van het project De Held. Doel van het project is het leveren van een bijdrage aan de bestrijding van pestgedrag, racisme, zinloos geweld en homofobie. De kracht van het project vormt de inzet van voetballers. Zij zijn immers veelal het idool voor de bezoekende kinderen. In de praktijk is gebleken dat deze 'helden' een zeer belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het communiceren van de juiste normen en waarden.
De belangrijkste boodschap van het bezoek is dat de leerling een Held is als hij/zij niet meedoet met de groep om iemand te pesten.
Het onderzoek onder 6 experimentele en 6 controlegroepen (12 klassen basisonderwijs, groep 7) met drie meetmomenten leverde als resultaat op dat er effect is op voorwaarden voor het ingrijpen bij pestgedrag. Een groot deel van de kinderen hebben na het project het geloof dat zij kunnen ingrijpen bij pesten!
Dit bewijst dat ondanks het eenmalige contactmoment met de kinderen, de invloed van de boodschap en de aanwezigheid van rolmodellen in de persoon van voetballers van ADO Den Haag, groot is. Uit kwalitatief onderzoek blijkt ook dat het logo van De Held grote indruk maakt, sommige spelers meer indruk maken dan andere spelers, en dat het pestprobleem verschuift naar cyberpesten.
Door middel van enkele aanpassingen wordt geprobeerd het project te versterken en een verdieping te geven. De focus ligt hierbij op het ontwikkelen van handvatten voor ouders en de leerkracht, de rol van de spelers aan te scherpen (bv. ondertekening contract tegen pesten!), het groepsproces te benadrukken, en eveneens de nadruk te leggen op cyberpesten.
Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om De Held onderdeel te maken van een groter en intensiever programma, of andere projecten aan De Held te koppelen (bv. Geef Racisme de Rode Kaart).
Op YouTube is ook een filmpje over project De Held te vinden.
Het programma werd afgerond met een drankje bij de borrel ter ere van het 5-jarig bestaan van Playing for Success!