Sinds vijf seizoenen laat ADO Den Haag als eerste Betaald Voetbal Organisatie in Nederland haar maatschappelijke impact doorrekenen door onderzoeksbureau The Social Handprint (voorheen MAEX). Deze innovatieve methode toont hoe de club sociaal en ecologisch bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG’s), en vertaalt dit naar een concrete maatschappelijke impactwaarde.
De resultaten van het afgelopen seizoen spreken boekdelen: de maatschappelijke impactwaarde van ADO Den Haag steeg van €4,1 miljoen naar maar liefst €7,5 miljoen. Een bijna verdubbeling ten opzichte van het voorgaande seizoen: een mijlpaal waar de club trots op mag zijn.
Meer dan voetbal
Dat ADO Den Haag méér is dan een topsportorganisatie, is al jaren merkbaar, voelbaar en zichtbaar. De club zet haar krachtige merk in om een positieve voetafdruk achter te laten op de samenleving. The Social Handprint toont aan dat ADO Den Haag impact heeft op maar liefst 14 van de 17 internationaal vastgestelde Sustainable Development Goals.
Bijzonder in het oog springende SDG’s zijn:
- SDG 3 – Goede gezondheid en welzijn, gerealiseerd via de MVO-programma’s van de club;
- SDG 7 – Betaalbare en duurzame energie, zichtbaar in het duurzaam beheer van de bedrijfslocaties;
- SDG 17 – Partnerschap om doelstellingen te bereiken, dankzij het brede regionale netwerk en de verbindende kracht van het ADO-merk.
Resultaten vanuit #ADOgroen
Ook op uitvoerend niveau zijn de resultaten indrukwekkend. De MVO-afdeling – verantwoordelijk voor het sociaal-maatschappelijke programma van de club – laat een duidelijke groei zien.
In het afgelopen seizoen vonden er op 55 locaties in totaal 692 projectactiviteiten plaats, met 10.675 deelnemers. Dit resulteerde in 19.384 unieke contactmomenten en 42.834 unieke contacturen.
De gemiddelde algemene tevredenheid over de activiteiten van #ADOgroen werd beoordeeld met een 8,6: een bevestiging van de kwaliteit en relevantie van het programma.