De eerste Meer dan Voetbal Week toont de kracht van het voetbal
voor de Nederlandse samenleving en de wedstrijd ADO Den Haag – SC Heerenveen staat komend weekend in teken van Meer dan Voetbal. Gisteren is met een ludieke actie op het Binnenhof de eerste Meer dan Voetbal Week van start gegaan. Tweede Kamerleden kregen op het Binnenhof het jaarverslag van Meer dan Voetbal uitgereikt door de mascottes van de betaald voetbalclubs, waaronder Storky van ADO Den Haag. Ook de thuiswedstrijd van ADO Den Haag tegen SC Heerenveen zal komend weekend in het teken staan van de Meer dan Voetbal Week.
De Meer dan Voetbal Week vindt plaats van 28 februari tot en met 5 maart. Tijdens deze week laat het Nederlandse Voetbal zien wat er al wordt gerealiseerd aan maatschappelijke activiteiten en roept het supporters op nieuwe initiatieven en ideeën te delen om de kracht van voetbal op een goede manier te blijven gebruiken. Het is de eerste keer dat alle Nederlandse betaald voetbalorganisaties, KNVB, Eredivisie en Jupiler League samen laten zien dat de kracht van voetbal Nederland beter kan maken.
Project De Held
Rondom de wedstrijd ADO Den Haag – SC Heerenveen op zaterdagavond staat het project De Held centraal. In de ogen van kinderen zijn voetballers helden. ADO Den Haag is zich daar zeer bewust van. Samen met stichting MOOI wordt al jaren het project De Held georganiseerd. Spelers bezoeken groepen 7 van het basisonderwijs. Dan wordt er natuurlijk over voetbal gepraat, maar ook over pesten, racisme en zinloos geweld. Want jongens en meisjes hebben respect voor hun idolen. En leren zo van hun idolen respect te hebben voor anderen, zodat ze zelf de Held worden!
ADO Den Haag geeft de kinderen de gelegenheid een wedstrijd van hun helden mee te maken. Dit gebeurt tijdens het hele seizoen voor de scholieren die deelnemen aan De Held.
Meer dan 100.000 mensen bereikt
In het seizoen 2010/2011 realiseerden de betaald voetbalorganisaties en hun maatschappelijke partners 240 maatschappelijke activiteiten op het gebied van onderwijs, participatie en gezondheid. In totaal namen meer dan 100.000 Nederlanders deel aan de projecten.
Bij ADO Den Haag zijn over ruim 15 jaar maar liefst 10.000 kinderen uit groep 7 in het basisonderwijs bereikt om te praten over pesten, discriminatie en zinloos geweld.
Cees Driebergen, Algemeen directeur van ADO Den Haag:
“Onze Stichting ADO Den Haag in de Maatschappij, waarin al onze sociaal maatschappelijke activiteiten gebundeld zijn, is de perfecte aanvulling op onze club als geheel. We zijn enorm trots op wat we bereiken in de regio op de gebieden van onze speerpunten opvoeding, integratie, werkgelegenheid en gezondheid. Onze spelers gaan wekelijks naar scholen, clinics en andere bijeenkomsten en zij als rolmodel kunnen enorm veel teweeg brengen bij de jeugd in Haaglanden. Van de resultaten hebben we allemaal veel plezier.”
Maurice Steijn, hoofdtrainer van ADO Den Haag:
“ADO Den Haag heeft al een lange historie op sociaal maatschappelijk vlak. Ik ging in mijn tijd als speler al regelmatig naar scholen toe voor het project De Held en nu gaan mijn spelers nog steeds elke week op pad. Ik vind de verhalen waarmee zij terug komen altijd mooi om te horen. Het blijft verbazingwekkend hoe kinderen reageren op profvoetballers, ze hangen werkelijk aan je lippen. Dat maakt de rol van de spelers heel belangrijk en die rol nemen we met z’n allen heel graag en met trots op ons.”
Over Meer dan Voetbal
Meer dan Voetbal is opgericht door de KNVB, Eredivisie en Eerste divisie en neemt initiatief en brengt initiatieven bij elkaar op het gebied van participatie, gezondheid en onderwijs.
Over ADO Den Haag in de Maatschappij
Stichting ADO Den Haag in de Maatschappij is op 13 september 2011 opgericht door ADO Den Haag om haar vele maatschappelijke activiteiten goed te borgen.