Dit interview is afkomstig uit ADO Den Haag Magazine nummer twee van dit seizoen.

ADO Den Haag hecht er veel waarde aan om een zo goed mogelijke relatie en samenwerking te hebben met haar zakelijke relaties. Maar het moge duidelijk zijn dat de sponsoren van de club onderling ook een uitstekende verstandhouding kunnen hebben. Het ultieme voorbeeld hiervan zijn misschien wel Venéco en Looije Verpakkingen. Twee Westlandse bedrijven, wiens logo’s samen op de rug van het wedstrijdshirt pronken en die beiden nog minimaal tot medio 2023 aan ADO Den Haag verbonden zullen zijn. We spraken met Wilbert Nederpelt en Piet Looije, de drijvende krachten achter deze loyale partners.

We hebben begin maart met de twee heren afgesproken in een fraaie Sky Lounge op de vierde etage van het Cars Jeans Stadion. Als Piet Looije de unit binnentreedt, zit Wilbert Nederpelt al te wachten aan de tafel waarop een smakelijke lunch uitgestald staat. Nederpelt staat direct op voor het warme weerzien met zijn collega-rugsponsor. De goedlachse Westlanders begroeten elkaar als twee goede vrienden die elkaar na een lange tijd eindelijk weer zien. Het heeft natuurlijk ook wat vreemds: de plek waar ze normaal gesproken zo graag een drankje met elkaar doen is nu, vanwege de coronamaatregelen, een plek geworden waar ze al een tijd niet kunnen komen. Het zal nooit wennen. Zeker niet voor liefhebbers als Nederpelt en Looije.

“Kappertje geweest?”, vraagt Looije aan Nederpelt, aangezien de kapsalons op dat moment net weer open mochten en de Venéco-directeur voorzien is van een fris kapsel. “Zou jij ook eens moeten doen”, reageert Nederpelt gevat. Op z’n Westlands, zou je kunnen zeggen. Commercieel Manager Jesper van den Bosch breekt in met de vraag wat beide heren willen drinken. Ze zeggen eigenlijk wel zin te hebben in een glas whisky, maar houden het toch maar bij een watertje. Het is het begin van een gesprek waarin bijna net zoveel gelachen als gesproken wordt.

De toon is gezet, maar al snel is het grote gemis van de avondjes en middagjes ADO Den Haag het gespreksonderwerp. Voor even verdwijnt de glimlach. “We missen het”, vertelt Nederpelt. De directeur van Venéco had zijn Sky Lounge voor dit seizoen fl ink laten vernieuwen, maar veel plezier heeft hij er nog niet van kunnen hebben. “Het is in twee opzichten een vervelende situatie; we kunnen er niet bij zijn en de ploeg bevindt zich in de onderste regionen”, vult Looije aan. Maar toch: hoe groot de hunkering ook is, Venéco en Looije Verpakkingen blijven achter de club staan.

Jullie geven meteen aan dat jullie het bezoeken van de wedstrijden enorm missen. Hoe ervaren jullie deze bizarre periode?

Nederpelt: het gemis is groot. De wedstrijden zijn voor mij altijd echt een uitje. Een biertje in de box, een zangertje erbij, lekker praten met connecties... het zijn de ideale ingrediënten voor een gezellige avond, maar het zit er nu helaas niet in.

Looije: voor mij is de gezelligheid ook de belangrijkste reden dat ik altijd bij ADO Den Haag kom. Onze connecties en werknemers kijken altijd erg uit naar het middagje of avondje in het stadion. Ik neem vaak twintig tot dertig mensen mee. Dat zijn vooral werknemers en klanten. Zij hebben dan de avond van hun leven, omdat ze de gezelligheid fantastisch vinden. Ook als het voetbal niet meevalt."

nederpeltlooije1

Wilbert Nederpelt (Algemeen Directeur Venéco) en Piet Looije (Directeur/Eigenaar Looije Verpakkingen)

ADO Den Haag mist jullie op haar beurt natuurlijk ook. Hoe houdt de club de contacten warm?

Nederpelt: voor onze investeringen in de club vragen we met name beleving, emotie en gevoel. Dat vind ik hier absoluut terug, zelfs nu. Dit zal iedere sponsor op zijn eigen manier voelen, maar ik proef nog steeds de waardering. Ik durf zelfs wel te zeggen dat het gevoel bij ADO Den Haag nauwer en warmer is dan ooit tevoren. Er is veel contact en we voelen ons gewaardeerd.

Looije: ik heb regelmatig via de telefoon contact met mensen van de club. Ik blijf alles ook goed volgen. Er worden ook evenementen georganiseerd, zoals een webinar en drive-thru’s. Leuk om te vertellen is dat wij samen met het bedrijf van Wilbert nog een Westlands groentepakket hebben verzorgd, die tijdens een drive-thru werd uitgedeeld.

Tijdens het interview komt Algemeen Directeur Mohammed Hamdi even kijken hoe het met Nederpelt en Looije gaat. Uiteraard gaat het dan over de sportieve moeilijkheden bij ADO Den Haag, maar Looije springt al snel in de bres voor de club. “Wij blijven positief en zorgen voor een steuntje in de rug vanuit het Westland”, zegt hij tegen Hamdi.

Het lijkt bijna alsof de onvoorwaardelijke steun vanzelfsprekend is, maar de club koestert dit in deze moeilijke situatie.

Looije: ook in mindere tijden moet je de club steunen. Ik hoop echt dat we erin blijven en weet dat daar in ieder geval alles aan gedaan wordt. Ik herken bepaalde processen ook in mijn eigen organisatie. We zijn elke dag bezig met het mentale aspect. Je moet de boel masseren. Je klanten, maar ook je medewerkers. Een ondernemer moet soms ook een sociaal werker zijn.

Nederpelt: je moet inderdaad alles aanhoren en iedereen motiveren. Ik zal nooit iets zeggen over een voetbaltrainer, maar in mijn bedrijf is het overbrengen van passie zeer belangrijk. Ik geniet ervan als mensen passie hebben. Niet draaien op de automatische piloot, maar energie krijgen van wat je doet. Dat is bij een betaald voetbalorganisatie ook zo. Daarom vind ik het mooi om te zien hoe de club met de lastige situatie omgaat. De juiste energie is nog aanwezig. Ten slotte is het zo dat mensen beter functioneren als je achter ze blijft staan. Natuurlijk krijgen wij als sponsor op dit moment wat minder, maar we hebben nog steeds genoeg exposure.

nederpeltlooije4

Foto's van diverse tekenmomenten in het Cars Jeans Stadion.

We gaan even terug naar de basis. Wat zijn jullie grootste drijfveren geweest om als sponsor in te stappen bij ADO Den Haag?

Nederpelt: ik denk dat veel bedrijven niet weten hoeveel reclame deze sponsoring je kan opleveren, maar wij zijn ons daar heel bewust van. Men denkt weleens dat het water naar de zee dragen is, maar het geeft organisaties juist extra elan. Je ziet veel andere ondernemers en genereert veel naamsbekendheid. Dat merken we ook echt. We zijn overal in beeld, ook bij het spel FIFA. De nieuwe generatie, die wij meer willen betrekken, komt zo in aanraking met ons bedrijf. Ik merk dat de exposure zijn vruchten afwerpt. Steeds meer mensen kennen ons. Terugkomend op de vraag hechten wij, net als ADO Den Haag, veel waarde aan een warme band met onze relaties.

Looije: ik zie het sponsorschap bij ADO Den Haag eigenlijk meer als hobby. Het gevoel is voor mij het belangrijkst. Ook gun ik het de club enorm. Ik heb ooit tegen mijn vader gezegd dat ik profvoetballer wilde worden. Ik kwam er al snel achter dat dit een gelopen race voor mij was en ik mij dus beter kon focussen op de derde helft, haha. Maar ik sta nu wel met mijn achternaam op de rug van het wedstrijdshirt. Dat maakt me trots. Tot slot is ADO Den Haag een laagdrempelige en toegankelijke club.

Hoe vinden jullie het dat ADO Den Haag steeds meer haar vleugels uitslaat in het Westland?

Nederpelt: ik zie het Westland inderdaad steeds meer terugkomen bij ADO Den Haag. Daar beginnen ze zich ook te realiseren dat het een mooie club is, die gemakkelijk aan te rijden is en een goede parkeergelegenheid heeft. Westlanders vinden de eerste en de tweede helft belangrijk, maar de derde helft het belangrijkst. De gezelligheid en het genieten van het leven staan voorop. We hopen dat ADO Den Haag steeds meer sponsoren kan aantrekken, zodat de financiële mogelijkheden groter worden.

*Abdenasser El Khayati* of ADO Den Haag

Venéco en Looije Verpakkingen staan samen op de rug van het wedstrijdshirt.