Maatschappelijk

In ‘De kracht van ADO Den Haag’ zetten we de deelnemers van de verschillende prachtige initiatieven van ADO Den Haag in de Maatschappij in de schijnwerpers. Vandaag is dat Alya (12 jaar) uit Den Haag die al ruim een jaar een enthousiast deelneemster is van het traject Leven als een ADO-Prof! Eén keer per maand komt Alya met andere kinderen samen om te trainen waarbij er veel aandacht is voor maatschappelijke thema’s zoals een gezonde leefstijl, sociale media en nog veel meer. “Het is zo leuk en gezellig onder elkaar. Naast dat je beter wordt in voetbal leer je bijvoorbeeld ook beter voor jezelf opkomen.”

Leven als een ADO-Prof!
Met Leven als een ADO-Prof! wil ADO Den Haag in de Maatschappij kinderen en jongeren uit de regio de kans geven om de unieke beleving als profvoetballer in een optimale omgeving te ervaren. Zo kunnen ze hun talenten ontdekken en belangrijke competenties ontwikkelen. Onderdeel van dit traject zijn thematische voetbaltrainingen, workshops, ontwikkelingsgesprekken en testmomenten.

Onderwerpen die tijdens de trainingen aan bod komen zijn (on)gezonde voeding, een gezonde leefstijl, positieve coaching, (on)respectvolle houding, samenwerken, sociale media, verantwoord gamen, doelen stellen, omgaan met tegenslagen en nog tal van andere competenties waarbij zowel interne als externe samenwerkingen zijn met ervaren organisaties. Wijkteams van playgrounds, klassen in het primair onderwijs, jeugdteams van verenigingen en andere (kwetsbare) doelgroepen kunnen worden gekoppeld aan het traject van Leven als een ADO-Prof!

img 0982 2

“Mijn moeder kwam rennend naar me toe”
Alya weet nog goed hoe ze in aanraking kwam met dit project van ADO Den Haag in de Maatschappij. “Mijn moeder kwam rennend naar me toe en vertelde me dat ik kon gaan voetballen bij ADO Den Haag. Ze vroeg of ik me wilde inschrijven en natuurlijk vond ik dat meteen leuk.” Door het coronavirus waren er minder trainingen dan gebruikelijk. Iets wat Alya maar niks vond. “Ik wil liever vaker trainen. Niet elke maand, maar elke week.”

Ze heeft het erg naar haar zin en heeft haar draai in de groep helemaal gevonden. “We maken veel grapjes met elkaar en het is heel leuk om de andere kinderen te zien. Ik heb zelfs ook wat vrienden gemaakt.” De trainingen worden begeleid door gecertificeerde trainers die veel ervaring hebben met de doelgroep. “Ze vragen altijd hoe het met je gaat en ze geven goede tips. Als je de bal wilt hebben zeggen ze bijvoorbeeld dat je je moet aanbieden. Zo leer je ook voor jezelf opkomen.”

img 1044 2

Iedereen welkom
Alya’s moeder heeft geen spijt dat ze haar dochter in contact heeft gebracht met dit project. “Ik merk dat ze sportiever wordt en ze is enthousiast voor elke training. Daarnaast is ze ook een beetje afgevallen. Ze is zelf ook heel positief over ADO Den Haag.” De kracht van dit project is volgens haar dat elk kind mee mag doen, ongeacht je afkomst of geloof.

Dromen voor de toekomst
Wat het belangrijkste is dat Alya heeft geleerd in de afgelopen maanden? “Hoe je moet leven als een ADO-Prof en hoe je trucjes moet doen, moet scoren en gezond eten. Hoe vaak je traint en hoe belangrijk dat is voor een wedstrijd.” De deelnemers worden tijdens de activiteiten symbolisch meegenomen in het leven van een echte ADO-Prof. Of dat ook wat is voor Alya? “Nee, dat niet. Ik wil graag chirurg worden. Mijn broertje heeft een hartafwijking en daarom wil ik dokter worden. Hij is eraan geopereerd en is sindsdien echt vooruit gegaan. Toen ik de tranen van geluk bij mijn moeder zag, wist ik dat ik ook mensen blij wil maken dus dat is wat ik later wil gaan doen.”

De trainingen voor Alya zijn mogelijk gemaakt door Leergeld Den Haag. Stichting Leergeld Den Haag is een stichting die zich, in samenwerking met de Gemeente Den Haag, lokale fondsen, het bedrijfsleven en particulieren, richt op kinderen van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met een laag inkomen. Door verstrekkingen in natura (computers, fietsen, sportkleding, muziekinstrumenten) wordt ervoor gezorgd dat ook deze kinderen kunnen meedoen op school of in het verenigingsleven.