Maatschappelijk

Ondanks dat de storm Eugine flink huis heeft gehouden in het Cars Jeans Stadion kon op dinsdag 22 februari de bijeenkomst ‘Maatschappelijke Impact’ voor Follow Your Dreams doorgang vinden. Met 28 jongeren, vijf coaches en drie assistent-coaches werd het een breed maatschappelijk getinte bijeenkomst, waarbij de deelnemers een divers programma volgden om uiteindelijk hun eigen maatschappelijke project te pitchen.

Rond half éen werd de groep van Follow Your Dreams ontvangen in de Ernst Happel Lounge. Na een kopje koffie ontvingen de deelnemers een presentatie van Kees Brouwers, die een uiteenzetting gaf over de werkzaamheden en sociaal-maatschappelijke projecten die ADO Den Haag via haar stichting ADO Den Haag in de Maatschappij uitvoert. Voor veel van deze kansrijke jongeren was ADO Den Haag een bekende naam, maar waren zij zich niet bewust van de maatschappelijke functie die de voetbalclub heeft en op welke manier zij impact maken op de inwoners in de regio Haaglanden.

Vervolgens werd de groep in tweeën gesplitst voor een rondleiding door het Cars Jeans Stadion om een beter beeld te krijgen van de club. Ook hier kwamen de deelnemers in ruimtes van een stadion die zij op voorhand niet zouden bedenken. De publiekstrekker was toch wel de Maatschappelijke SkyLounge 4.21 die ADO Den Haag in de Maatschappij met Focus en Fun Foundation deelt. Bij terugkomst in de Ernst Happel Lounge stond een welverdiende gezonde lunch klaar, waardoor de jongeren met hun coaches alle informatie konden verwerken en zich op konden laden voor het tweede gedeelte van de bijeenkomst.

Na de pauze gingen was het de beurt aan de deelnemers. In vijf groepjes gingen zij aan de slag met het bedenken en ontwikkelen van hun eigen maatschappelijk project. Als ondersteunende tool werd het 5W-model gebruikt dat als handvat diende om het project vorm te geven. Na één uur van brainstormen, discussiëren en finetunen mochten de deelnemers hun eigen idee gaan pitchen.

De groepjes werden beoordeeld op verschillende aspecten van het project. Het project moest origineel zijn, rekening houden met maatschappelijke trends en aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Een bootcamp voor jongeren die tussen wal en schip vallen door de coronapandemie, het in vervulling laten gaan van wensen bij ongeneeslijk zieke kinderen en ondersteuning bieden aan daklozen waren voorbeelden van goede ideeën die de groepjes hadden bedacht. Uiteindelijk won de laatste groep, die met een ‘Braderie vol Verbinding’ verschillende doelgroepen en culturen dichter bij elkaar willen brengen. Zij ontvingen een verrassingspakket van ADO Den Haag, maar niet voordat alle deelnemers werden beloond met twee gratis kaartjes voor een wedstrijd van ADO Den Haag.

Follow Your Dreams is een project van de gemeente Den Haag en haar partners. Dit project is onderdeel van het rijksoverheidsprogramma ‘Doe mee met MDT’. Met Follow Your Dreams loop je in een groep stage bij een – zelf gekozen! – maatschappelijke organisatie. Je leert jezelf kennen, verbetert je samenwerkingsvaardigheden én werkt aan je toekomst. Meer informatie is te vinden op https://followyourdreams.denhaag.nl/