Tijdens de eredivisie wedstrijd ADO Den Haag tegen sc Heerenveen is dit weekend uitgebreid stilgestaan bij de start van de campagne "BOB in de sportkantine" in Zuid-Holland. Voor de wedstrijd heeft clubicoon Lex Schoenmaker het Bobcampagnepakket ontvangen uit handen van ambassadeur verkeersveiligheid Bram Meijer (Metropoolregio Rotterdam Den Haag). ADO Den Haag onderstreept daarmee het belang van deze actie.

"ADO Den Haag is supporter van de Bob campagne" vertelt Lex Schoenmaker. "Rondom onze thuisduels gaat het aan ons aan het hart hoe onze supporters veilig hier naar het stadion komen en na de wedstrijd weer veilig naar huis. In ons stadion hopen we altijd op een hoop gezelligheid, zeker als er gewonnen wordt. En dan drinken we gezellig een drankje met elkaar. Maar daarna weer veilig naar huis met een BOB!"

Zaterdagmiddag werd al, voorafgaand aan de topklasse wedstrijd tussen svv Scheveningen en de Kozakken Boys uit Werkendam, het officiële startsein gegeven. Voormalig toparbiter Mario van der Ende trapte samen met wethouder Rabin Baldewsingh (gemeente Den Haag) en Bram Meijer de campagne af in de Haaglandse gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Bram Meijer vindt dat ieder verkeersslachtoffer er één teveel is. "Veilig thuiskomen lukt alleen als iedereen meewerkt. Dat betekent ook echt iedereen 'nuchter achter het stuur', ook vanuit de sportkantine!"

Gedurende de campagneperiode (tot en met juni 2015) werken regionale en lokale overheden, politie en sportverenigingen samen om BOB een nog stevigere plek te geven in de sportkantines. Dat is nodig: volgens landelijk onderzoek stapt 25% van de kantinebezoekers (sporters en supporters) ook na het nuttigen van alcohol nog in de auto. Een percentage van 10% tot 15% overschrijdt daarbij de wettelijk toegestane limiet. Daarom wordt sinds 2012 deze succesvolle BOBcampagne jaarlijks in verschillende regio's in Zuid-Holland gehouden.

Ruim 400 sportclubs in de Haaglandse gemeenten van de MRDH en in de regio's Holland-Rijnland en Midden-Holland hebben afgelopen week een uitgebreid pakket ontvangen met BOB-campagnemateriaal voor in de sportkantine zoals dienbladen, posters en bierviltjes. Daarnaast zullen de komende maanden bij enthousiaste sportclubs extra (gratis) BOB-activiteiten worden uitgevoerd. Dit varieert van de plaatsing van sponsorborden met "100% BOB 0% op" langs de velden tot een bezoek van het campagneteam aan de clubs of het organiseren van speciale trainingen aan de barmedewerkers. Ook de gemeenten en de politie werken mee. De politie controleert regelmatig op de routes rond de sportkantines.

De campagne bestaat dit jaar uit onder meer de quiz 'Hoe goed ken jij BOB?'. De quiz is te vinden op www.hoegoedkenjijbob.nl. Sporters en supporters kunnen met de quiz hun kennis rondom Bob testen en punten winnen voor hun club. De club die aan het eind van het seizoen de meeste quizpunten heeft verzameld, wint de hoofdprijs: een optreden van de DJ's van radio 3FM in de eigen sportkantine.

Met al deze acties moet Bob ook in de sportkantine een vanzelfsprekendheid worden. Het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland coördineert deze campagne, in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten en de politie.