‘Bewegen tegen kanker’, een project van ADO Den Haag en Medisch Centrum Haaglanden, heeft in februari 2011 tijdens het MovedBy congres in het WorldForum Den Haag het Meer dan Voetbal label ontvangen.

Dit label, een initiatief van de Stichting Meer dan Voetbal, is in het leven geroepen om maatschappelijke voetbalprojecten zichtbaar te maken. Het label, waar de opvallende groene bal in is verwerkt, is de beloning voor projecten waar de kracht van voetbal wordt ingezet voor een betere samenleving. Het label is een blijk van erkenning en toont aan dat het project ‘Bewegen tegen Kanker’ écht bijdraagt aan een betere samenleving, voor de club is het een mooie erkenning voor haar maatschappelijke voetbalprojecten.
Onder de paraplu ‘Bewegen tegen kanker’ creëren het MCH en ADO Den Haag activiteiten en faciliteiten voor kankerpatiënten en hun familie die buiten de gewone ziekenhuis financiering vallen en die bijdragen aan het welzijn van kankerpatiënten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan begeleiding bij extra beweging door een fysiotherapeut of een dagje uit voor de patiënt en zijn gezin. Uit internationale studies blijkt dat fysieke en ondersteunende interventies tijdens en na de behandeling van kanker een positief effect hebben op fysiek functioneren, vermoeidheid en kwaliteit van leven tijdens het behandeltraject. V.l.n.r.: Supporterscoördinator Koos Roeg, speler Jens Toornstra, oud-speler en commercieel medewerker Rick Hoogendorp, oud-voorzitter Eerste Divisie CV en oud-scheidsrechter Frans Derks, commercieel directeur Dick Vierling, Robert Weij van de oncologie-afdeling MCH en Don de Winter, sportarts van MCH.

Een voorbeeld van een gezamenlijke actie om het project te ondersteunen is de spinningmarathon die woensdag 6 april in het MCH Westeinde zal plaatsvinden, hier wordt door patiënten, bekende Hagenaars en andere sportievelingen geld ingezameld voor dit goede doel. De jeugdselecties van ADO Den Haag spelen sinds dit voetbalseizoen allemaal met het ‘Bewegen tegen kanker’ logo op de shirts. Dit is mogelijk gemaakt door Van Arkel incasso, deze hoofdsponsor van de jeugdopleiding van ADO Den Haag heeft de ruimte op het shirt beschikbaar gesteld.

Tijdens het MovedBy congres, dat als doel had de Haagse bedrijven kennis te laten nemen van en te inspireren tot Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, nam commercieel directeur Dick Vierling van ADO Den Haag het Meer dan Voetbal label met trots in ontvangst van oud-bestuurslid van de Stichting Meer dan Voetbal Frans Derks.